Brev:
Lidt af hvert omkring mad og amning
27. august 2008
Alder:
6 mdr.
Lidt af hvert omkring mad og amning
Hej Helen!
Så er jeg på banen igen med et par spørgsmål. :-)
Det går super godt med skemaden nu. Dejligt! Josefine har en god appetit. Hun er vild med alt slags grød og de fleste grøntsager. Dog skal vi stadig kæmpe lidt for at få kartofler i hende, og der må absolut ikke være klumper i! Så kaster hun op!
Hun bliver 7 mdr d. 3/9, og hun vejer nu lidt over 9 kg (vejet på vores badevægt) og måler 71 cm. Hun får skemad 3 gange dagligt, morgen, middag og aften. Forskellig slags grød med frugtmos til middag, grøntsagsmos med kød til aften, og så er jeg lige startet op med øllebrød til morgen igår. Det er et hit! Nederst i brevet har jeg skrevet en plan for vores dag, hvor du kan se hvor meget skemad og hvor mget mælk hun får. Du må meget kommentere den. :-)
Jeg vil bibeholde de 3 skemåltider et par uger endnu, og så forsøge mig med lidt rugbrødshapsere om eftermiddagen, når hun har sovet til middag. Jeg vil her bruge bondebrød. Skal jeg skære kanten af? Må hun få alt pålæg på? Må hun få en lille klat remoulade eller mayonnaise på?
Du skriver tit, at børn skal ha' noget i hænderne at gnave på. Frugt, rugbrødsbjælker o.lign. Jeg kan bare ikke finde ud af hvornår! For hvis Josefine skal sidde med noget i hænderne MENS hun får skemad, kan hun så også koncentrere sig om det der kommer på skeen? Og hvilken slags frugt og rugbrød vil du anbefale til en pige på næsten 7 mdr?
Og til sidst, hvornår må hun begynde at få lidt MME eller sødmælk af kop? Og hvor meget?
Vores plan for dagen: (ca.-tider der svinger med ½ times tid.)
6: Vågner og ammes.
7.45: Ca. 1½ dl øllebrød og vand af kop. (ca. ½ dl)
8.45-9: Ammes og puttes til formiddaglur. Her sover hun typisk 1 time.
11.30: Ca. 1½ dl grød, f.eks. hirse, fuldkorn eller flerkorn med frugtmos og vand af kop. (ca. ½-1 dl)
12: Puttes til middagslur. Her sover hun typisk 2 timer eller lidt mere.
14.30: Tilbydes lidt vand af kop.
15.15: Ammes.
16.45: Powernapper 30-45 min.
17.45: Ca. 1 dl grøntsagsmos med kød og vand af kop. (ca. ½-1 dl)
19.30: Ammes og puttes til natten.
23.30: Ammes.
3.30: Ammes.
Nogle nætter bliver hun først ammet kl. 1, og så igen kl. 6, hvor hun er vågen og frisk. Andre nætter bliver hun ammet kl. 24 og igen kl. 5, og kan så sove lidt videre. Skal jeg selv lade hende regulere det, eller skal jeg ændre på det? Jeg har det fint med, at hun selv siger til om natten.
Puha! Så fik jeg vist samlet en masse til dig denne gang! Glæder mig rigtigt meget til at læse dit svar. :-)
Hilsen
Maria