Lidt af hvert omkring mad og amning

27. august 2008

Alder:
6 mdr.

Lidt af hvert omkring mad og amning

Hej Helen!

Så er jeg på banen igen med et par spørgsmål. :-)

Det går super godt med skemaden nu. Dejligt! Josefine har en god appetit. Hun er vild med alt slags grød og de fleste grøntsager. Dog skal vi stadig kæmpe lidt for at få kartofler i hende, og der må absolut ikke være klumper i! Så kaster hun op!

Hun bliver 7 mdr d. 3/9, og hun vejer nu lidt over 9 kg (vejet på vores badevægt) og måler 71 cm. Hun får skemad 3 gange dagligt, morgen, middag og aften. Forskellig slags grød med frugtmos til middag, grøntsagsmos med kød til aften, og så er jeg lige startet op med øllebrød til morgen igår. Det er et hit! Nederst i brevet har jeg skrevet en plan for vores dag, hvor du kan se hvor meget skemad og hvor mget mælk hun får. Du må meget kommentere den. :-)

Jeg vil bibeholde de 3 skemåltider et par uger endnu, og så forsøge mig med lidt rugbrødshapsere om eftermiddagen, når hun har sovet til middag. Jeg vil her bruge bondebrød. Skal jeg skære kanten af? Må hun få alt pålæg på? Må hun få en lille klat remoulade eller mayonnaise på?

Du skriver tit, at børn skal ha' noget i hænderne at gnave på. Frugt, rugbrødsbjælker o.lign. Jeg kan bare ikke finde ud af hvornår! For hvis Josefine skal sidde med noget i hænderne MENS hun får skemad, kan hun ...

Annonce

... så også koncentrere sig om det der kommer på skeen? Og hvilken slags frugt og rugbrød vil du anbefale til en pige på næsten 7 mdr?

Og til sidst, hvornår må hun begynde at få lidt MME eller sødmælk af kop? Og hvor meget?

Vores plan for dagen: (ca.-tider der svinger med ½ times tid.)

6: Vågner og ammes.

7.45: Ca. 1½ dl øllebrød og vand af kop. (ca. ½ dl)

8.45-9: Ammes og puttes til formiddaglur. Her sover hun typisk 1 time.

11.30: Ca. 1½ dl grød, f.eks. hirse, fuldkorn eller flerkorn med frugtmos og vand af kop. (ca. ½-1 dl)

12: Puttes til middagslur. Her sover hun typisk 2 timer eller lidt mere.

14.30: Tilbydes lidt vand af kop.

15.15: Ammes.

16.45: Powernapper 30-45 min.

17.45: Ca. 1 dl grøntsagsmos med kød og vand af kop. (ca. ½-1 dl)

19.30: Ammes og puttes til natten.

23.30: Ammes.

3.30: Ammes.

Nogle nætter bliver hun først ammet kl. 1, og så igen kl. 6, hvor hun er vågen og frisk. Andre nætter bliver hun ammet kl. 24 og igen kl. 5, og kan så sove lidt videre. Skal jeg selv lade hende regulere det, eller skal jeg ændre på det? Jeg har det fint med, at hun selv siger til om natten.

Puha! Så fik jeg vist samlet en masse til dig denne gang! Glæder mig rigtigt meget til at læse dit svar. :-)

Hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to